Sunday, September 6, 2015

Virtueel werken heeft de toekomst

Virtueel werken heeft de toekomst

Virtueel werken heeft de toekomst. Ook hilgie.com werkt virtueel.
20 augustus 2015 - Het nieuwe werken... je ziet het op billboards staan, je hoort er over op televisie of radio... maar wat is dat eigenlijk? Het nieuwe werken moet ruimte besparen, en daarmee energie, overheadkosten indammen en het woon-werkverkeer terugdringen. Mooie opgave, werkt prima! Werknemers komen nog maar één à twee keer per week op kantoor, hebben geen eigen bureau meer, maar meestal wel een eigen ladekast en, BELANGRIJK, staan minder in de file en zijn daardoor beter gehumeurd – waarschijnlijk.
Mooi... heel mooiiiiiii! Maar er is nog een andere manier van het ‘nieuwe werken’. Het virtueel werken. Daarbij komt het heel vaak voor dat opdrachtgever en ingehuurde kracht elkaar nooit ofte nimmer ontmoeten. Dat hun contact zich geheel afspeelt via e-mail, Skype, WhatsApp en dergelijke. Dat ze in elektronisch overleg met elkaar het werk bespreken, plannen in de tijd, en afleveren. En als er een kink in de kabel komt, is de opdrachtgever/werkgever de eerste die daarover hoort. Want als het virtueel verkeer goed verloopt, is het logisch dat de uitvoerder de opdrachtgever op de hoogte houdt.
Is dat moeilijk, virtueel werken?
Nee, niet echt. Als je tenminste een paar zaken goed regelt.
- Je ingehuurde kracht/werknemer in dienst weet precies wat er van hem wordt verwacht
- Jij als opdrachtgever/werkgever weet precies wat je van de virtuele medewerker wil
- Jullie maken duidelijke afspraken over deadline, tussentijdse presentaties, de manier van communiceren, transparantie aan beide zijdes, en wat er verder maar belangrijk is.
Virtueel werken kun je alleen als je met de ander door één deur kunt. Nu is het aardige, dat je daarvoor niet per se iemand goed hoeft te kennen. Sterker nog, virtueel werken komt heel vaak voor in situaties waarin geen van beide partijen elkaar ooit fysiek heeft ontmoet. Dat hoeft ook helemaal niet. Als de communicatie goed verloopt, de afspraken duidelijk zijn en elke kleine hobbel aan elke kant ook op tijd wordt gemeld, kun je jarenlang uitstekend met elkaar werken, zonder ooit een kop koffie met elkaar te hebben gedronken! Zelfs een kerstkaart is niet nodig – maar wel leuk, natuurlijk.
Virtuele samenwerking is een ding van de toekomst. Virtuele samenwerking groeit en bloeit en over tien jaar kennen heel veel opdrachtgevers/werkgevers hun uitvoerders/werknemers niet meer. Die zitten lekker thuis te werken, geven de kat te eten terwijl ze nadenken over een bepaalde zaak, doen in hun ‘lunchpauze’ de boodschappen en zien hun kinderen als die van school thuiskomen. Heerlijk! Iedereen gelukkig, want als de thuiswerkende, virtuele uitvoerder eenmaal lekker bezig is, dan kan niets hem van zijn werk houden/halen. De productiviteit stijgt, terwijl de werknemer/uitvoerder zich beter in zijn vel voelt zitten.
En weet je wat leuk is? Als virtuele medewerker ’s ochtends een mailtje in je inbox vinden, met daarin een compliment van je opdrachtgever: goed gedaan! Toppie! Dat geeft de burger moed en de dag een zilveren randje. Ja toch?
Virtueel werken is het werk van de toekomst. Het is niet eng, of bedreigend voor de onderlinge pikorde. Virtueel met elkaar samenwerken geeft de werknemer/uitvoerder verantwoordelijkheid, en de gang van zaken zal uitwijzen of hij die verantwoordelijkheid aankan. Virtueel werk is heel goed te controleren, als je in je afspraken maar vastlegt dat die regelmatige controle door de werkgever/opdrachtgever ook daadwerkelijk plaatsvindt. hilgie.com heeft hier al jaren goede ervaring mee. Wij werken voor zo’n 80 procent virtueel, en dat bevalt beide (wisselende) partijen prima.
Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen, zo wil het spreekwoord. Met wederzijds respect en vertrouwen ben je al halverwege. Als je je virtuele uitvoerder niet vertrouwt, heb je een probleem.
Maar dat heeft in feite niets met virtueel werken te maken!


Over hilgie.com:
De ontwikkelingen op het gebied van online verkoop, -marketing en -informatie gaan snel en social media blijft zich uitbreiden. Stilstand is achteruitgang. Daarom zorgen we bij hilgie.com steeds dat we op de hoogte blijven van de nieuwste technologieën, dat we weten wat er ‘hot’ is op het gebied van social media en dat we ons steeds door blijven ontwikkelen. We zorgen steeds voor nieuwe experts op het gebied van grafisch ontwerp om te zorgen dat we steeds met nieuwe ideeën komen en altijd met een frisse blik blijven kijken naar de wensen van de klant.

No comments:

Post a Comment